Demokrácia Műhely 2.0

Ez az oldal a Demokrácia Műhely 2.0 online verziója, ahol többek közt megjelenítésre kerülnek a közösség tagjai által látogatott foglalkozások tartalmi összegzései. Ez a tér lehetőséget teremt arra, hogy a műhely résztvevői az együttesen megvitatott, vagy egyéb, a közös érdeklődési körünkbe tartozó témákkal kapcsolatban vitát kezdeményezzenek, illetve reflektáljanak egymásra.

Friss topikok

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Linkblog

2. topic: A demokrácia, mint az érdekek artikulálása. Közvetett és közvetlen formái, kritikái.

2011.04.03. 19:53 richardwalter

pluralizmus, elitizmus,

többségi vs. konszenzuális

korlátozott racionalitás problémája

A demokrácia - modern értelemben véve - meghatározója a politikáról folytatott diskurzusnak. A 19. századtól ideálisnak, a 20.század kötelező érvényűnek tekintette a nyugati kultúrkör. Alapvető problémákat azonban működése során folyamatosan felvetett. Az első lényeges kérdés akkor adódott, amikor a most ismert - nagy méretű és lakosságú - nemzetállamok kialakultak.

Ugyanis a megnövekedett létszámból eredeztethető, hogy a közvetlen önkormányzatról megvalósíthatatlansága okán nem lehet gondolkozni (Rousseau például, 10ezer főben határozta meg - Platón után szabadon - a közvetlen demokrácia működőképességének felső határát).


Ebből következik, hogy a 20. század második felére - néhány kivételtől eltekintve (Svájc bizonyos döntéshozatali mechanizmusai, illetve a népszavazás intézménye) - a képviseleti demokrácia vált kizárólagossá. A képviselettel, mind a politikában, mind a gazdaságban megjelenik a megbízó-ügynök (vagy képviselt -képviselő) információs asszimetria, melyből kialakulhat a képviselők elitista kormányzása.

Mindemellett egyes állítások alapján előkerül a korlátozott racionalitás problémája. A választók, mint döntéshozók nem képesek minden információ birtokába jutni (mivel annak költsége meghaladja a hasznát) döntésükkel kapcsolatban, ám ennek továbbgondolása megkérdőjelezi a választások - így a demokrácia - létjogosultságát is..


A képviseleti demokráciákban megkülönböztetünk többségi (westminsteri, Anglia) és konszenzuális (Belgium) modellt.

A többségi előnye a stabilabb kormányozhatóság, hátránya, hogy nem tükrözi teljes körűen a plurális társadalmak érdekcsoportjainak akaratát. Sajátossága a többségi választási rendszer, mely kedvez a kétpártrendszer kialakulásának.

A konszenzuális rendszer előnye, hogy igyekszik az uralkodó többség arányát maximalizálni. Hátránya az instabil kormányzás, a gyakori kormányváltások/válságok, amennyiben a pártok képtelenek megállapodni.

 

Mint láthatjuk, nem alakult még ki tökéletes metódus a kormányzás mikéntjére, minden rendszernek megvannak a többihez képest az előnyei és hátrányai is. Így csak helyzetek és felfogások kérdése, hogy melyiket tartjuk jónak (vagy elvetjük mindet...).


Kapcsolódó olvasmányaink:

http://www2.juris.u-szeged.hu/politologia/tartalom//docs/tanseged/I_II_VII%20fejezet.pdf

http://tarstudszotar.adatbank.transindex.ro/?szo=6

 

r

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

richardwalter 2011.04.03. 20:02:20

ez a komment azért született, hogy bemutassa eme felület lehetőségeit. nehogy arra lehessen fogni a gondolatok (pro-kontra) megjelenésének hiányát, hogy nincs rá esély.

1.szóló · http://ide-oda.blog.hu 2011.08.02. 19:38:00

@richardwalter:

Üdv! Érdekelne majd a véleményed a "képviselt közvetlen demokrácia" munkanevű ötletemről...

No és mi a helyzet a blogod folytatásával?
süti beállítások módosítása