Demokrácia Műhely 2.0

Ez az oldal a Demokrácia Műhely 2.0 online verziója, ahol többek közt megjelenítésre kerülnek a közösség tagjai által látogatott foglalkozások tartalmi összegzései. Ez a tér lehetőséget teremt arra, hogy a műhely résztvevői az együttesen megvitatott, vagy egyéb, a közös érdeklődési körünkbe tartozó témákkal kapcsolatban vitát kezdeményezzenek, illetve reflektáljanak egymásra.

Friss topikok

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Linkblog

4.topic: Konzervativizmus

2011.04.09. 13:32 Sitting Bull

Konzervativizmus

 

 

Elsőként, mint ahogyan minden ideológiánál, az ideológia kialakulásának okait, ebből származó előfeltevéseit és a világot általánosítani kívánó, jót és rosszat megkülönböztető „igazságait” kell megvizsgálnunk. 

A konzervativizmus szociális és politikai eszmerendszer. Ez az eszme, ha a legegyszerűbben akarjuk leírni, akkor az adott állapot fenntartását tűzi mindenekelőtt zászlajára, tehát a status quo fenntartását. Politikai eszmerendszerként a francia forradalom után alakult ki, először a francia politikus Chateaubriand alkalmazta a kifejezést 1819-ben. Az alapműve Edmund Burke tollából a Töprengések a francia forradalomról. A konzervativizmus önmagát nem szereti ideológiaként definiálni, hanem sokkal inkább gondolatok összességeként és követendő világnézetként.

A konzervativizmus legfontosabb jellemvonása a tradicionalizmus, amely a meglévő vallási, politikai, kulturális szokások és intézmények tiszteletét jelenti. Ezt a felfogást követve megérthetjük a konzervativizmus politikai ideológia ellenességét, hiszen a hosszú idő alatt létrejövő és lassan, szervesen fejlődő intézmények, a régóta létező hagyományok, szokások, kulturális vonások sokkal inkább meghatározzák a társadalom identitását, illetve irányítását, mint a racionalitásra hivatkozó, sokszor, a társadalmat akarata ellenére befolyásoló, vagy befolyásolni igyekvő ideológiák. Részben emiatt utasítják el az észre hivatkozó forradalmi változásokat és az egalitarizmust. A konzervativizmus a másik két nagy ideológiai irányzattal ellentétben nem tekinti egyenlőnek az embereket fizikai és szellemi képességeikben és antropológiai pesszimizmussal operál. (A jog előtt természetesen itt is minden ember egyenlő.) A társadalmi hierarchia elengedhetetlen egy állam normális vezetéséhez, és törvényszerű is, hiszen a sok ideológia által kreált mesterséges egyenlősítő kísérletek csak tönkreteszik az évszázadok, évezredek óta fennálló, és a maga medrében haladó, fejlődő társadalmat. Ebből kiindulva természetesen szükség van egy uralkodó elit létére, amely eldönti, hogy mi a legjobb az államnak és a társadalomnak. És itt, ezen a ponton visszagondolhatunk a korábban tanult társadalmi szerződésekre és azok különböző típusaira. Locke társadalmi szerződését a liberalizmus tette magáévá, Hobbes ember embernek farkasa kijelentése és az ebből kiinduló antropológiai pesszimizmussal átitatott társadalmi szerződés és gondolkodásmód viszont egyértelműen a konzervatív elképzelésekben köszön vissza. Az emberek nem annyira felelősségteljesek, értelmesek, járatosak a politika világában, hogy megmondhassák az uralkodó rétegnek, hogy mit tegyen vagy mit ne tegyen, tehát nem szabad teret biztosítani a népnek, hogy beleszólhasson a „felsőbbrendűek” dolgaiba.

A konzervativizmusnak történetileg két típusa alakult ki, az angolszász (evolutív) és a kontinentális irányzat. Az angolszász reformképesebb, mint a kontinentális, amely egyértelműen reform és forradalomellenes. A forradalmibb, reformpártibb angolszász irányzatot sem szabad úgy kezelni, mintha már-már liberális lenne. Erről szó sincs. Csupán megengedőbb, és bizonyos helyzetekben hajlandó olyan módosításokat előterjeszteni vagy támogatni, amelyek a konzervativizmus eredeti elképzeléseivel szemben jobban beleszólnak a társadalom és az állam életébe, felgyorsítva ezzel a szerves fejlődést.

Ideológiai felosztás szerint sokkal több irányzata létezik, ezek között találhatjuk a tradicionális (romantikus), a paternalista (szociális), a liberális, a forradalmi konzervativizmust és a neokonzervativizmust, amely a XX. Század második felében vált meghatározó irányzattá, kiszorítva a romantikus, tradicionális konzervativizmust.

 

Íme egy táblázat, amely egy-két sarkalatos pontban összehasonlítja a konzervativizmust és liberalizmus nagy irányzatot:

 

Liberalizmus

Konzervativizmus

Az emberi társadalom alapsejtje, autonóm alapegysége

 

Egyén (individuum)

 

Csoport (mikroközösség)

 

Értékei

Egyéni szabadság. Hisz a gazdasági-társadalmi fejlődésben, a javak bővített újratermelésének az állandóan megújuló lehetőségeiben, a haladásban.

Társadalmi harmónia és történelmi kontinuitás.

 

A társadalmi integrációt biztosító legfőbb társ.-i intézmények és  mechanizmusok

minimális állam

 

 

piac (gazdaság)

Rendi korporatív állam

 

decentralizáció

 

 

Könyvajánló:

Burke, Edmund: Töprengések a francia forradalomról

Kekes, John: A gonoszság gyökerei

Kekes, John: A liberalizmus ellen

 

d.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása